escort bayanlar ankara escort,

izmir escort bursa escort izmir bayan escort istanbul escort antalya escort izmir escort bayan izmir escort bursa escort bursa escort kızlar istanbul escort bayan gaziantep escort istanbul escort istanbul escort kızlar istanbul escort

El-Haimoune / Çöl Gezginleri – Nacer Khemir (1986)

0

“bedenler için nice su dolu savanlar,

ruhlar içinse nice kum dolu diyarlar vardır.”.

El Haimoune – Çöl Gezginleri – Wanderers Of Desert (1986) Nacer Khemir

(Filmi izlemek için sayfa sonuna gidin)

Tunus sinemasını dünyaya tanıtan yönetmen Nacer Khemir’in Çöl Üçlemesi’nin [Çöl Gezginleri / El-Haimoune (1986) Güvercinin Kaybolan Gerdanlığı / Tawk al Hamama al Mafkoud (1992) Bab’Aziz (2005)] ilk filmi Çöl Gezginleri bir arayışın öyküsünü anlatıyor. Genç bir adam öğretmen olarak atandığı, okulu olmayan, bir ortaçağ kale yıkıntısını andıran köye doğru yola çıkar. Çöl sessizliğinin ortasında bir şarkının derinden ve monoton yankısı çınlamaktadır. Duyduğu, kumdan gelen bir çağrıyı andıran bir Endülüs şarkısıdır. Birdenbire çölün derinliklerinden beliren insanların kumlara karışan ağır hareketlerini görür. Ötesinde bir başka dünyanın bulunduğu, neredeyse görünmez bir yolu izleyen işaretçilerdir bunlar.

Filmin diğer (gerçek) adı ‘el haumoine’. 1986’da çevrilen film, masalsı havasıyla insanı büyüler ve hikayenin içine çeker. Çöl ortasındaki garip bir arayışın hikayesidir ortaya konulan. Lanetlenmiş evlatlarının yani ‘çöl gezginlerini’ evlerine dönmelerini bekleyen köy halkı ve köye yeni tayin edilmiş öğretmenin kesişen hikayesidir bu film. 

Filmdeki yanık sesler zaman zaman insanı ürkütse de hüznün ve yanık gönüllerin feryadı olduğu bilirsiniz. Çöl üçlemesinin sonra ki iki filminde de olduğu gibi, film genel anlamda çöl hayatını, tasavvuf inancını ve mistik değerleri ele alır. Filmin sonunda hallac-ı mansur’un hayatını anımsatan bir şarkı vardır ki ezgisi ayrı, sözleri ayrı kederlidir. ya kavmi..

‘Çöl Üçlemesi’nin ilk filmi. Bab’aziz’in gölgesinde kalmasına rağmen aslında daha sağlam bir yerde durur. Nacer Khemir, kader tarafından incitilen insanların çöldeki arayışlarına Hallac-ı Mansûr’u örnek vererek bir şahitlik getirmiştir… 

“beni kınama, kınanmak benden uzaktır." mansūr-al hallāj

“beni kınama, kınanmak benden uzaktır.” mansūr-el hallāj

 

El_Haimoune-s

Eski bir otobüs uçsuz bucaksız bir gökyüzünün altında, neredeyse görünmez hale gelmiş bir yolda savrulmaktadır. Yolcular arasında, bu garip çölün en ücra kasabasına tayin edilmiş genç bir öğretmen bulunmaktadır. Çöl sessizliğin ortasında birden bir şarkının derinden ve monoton yankısı çınlar. Bu kumdan gelen bir çağrıyı andıran bir Endülüs şarkısıdır. Ardından bir rüyadaymışcasına, tuzdan yapılmış heykellere benzeyen figürler ortaya çıkar. Bunlar çöl işaretçileridir.

Köyün insanları da bir gariptir. Subayla konuşurken sağ gözü yeşil ve büyük, sol gözü siyah ve küçük olan şeyh, dilsiz iz sürücü, hazine arayıcısı, her yere girip çıkan, sevimlilikten uzak at kuyruklu ürkütücü çocuklar vardır.

Yönetmen bu köyle sanki islam toplumunu anlatır. İçine kapanık, sadece kendi derdiyle meşgul olan köy islam medeniyetidir, öğretmene denildiği gibi bir zamanlar çölde yani dünyada vaha olan bu medeniyet bugün viraneye dönmüş; sanatı, güzelliği ve bilgiyi bırakmış, bir saplantıya odaklanmış; insanları asıl hazine olan bilgiyi, manevi zenginliği bırakıp serveti parada, altında arar olmuştur.

Çöl güzeli kızın öğretmene yaptığı işaretler film boyunca ara ara izleyiciye öğretmenin alacağı yolu anlatmaya yetiyor.  Öyle ki, avluda öğretmenle karşılaşan genç kız dikkatle öğretmenin yüzüne baktıktan sonra sağ elini kaldırıp avuç içini gösteriyor ve sabit tuttuğu 

sol eline doğru götürüp avuçlarını birleştiriyor. Sonra sol elinin avucunu gösteriyor ve bu sefer de sol elini sabit tutuğu sağ eline götürüp birleştiriyor. Ve nihayetinde yüzünü öğretmene dönüp dikkatle yüzünü görmesini sağladıktan sonra göğsünden çıkardığı aynaya gülümseyerek bakıyor ve gidiyor.

Yani ellerinin, ayaklarının, gözlerinin eşini bulabilir insan… Yaradılış gereği kendi vücudunda bile buna şahit olabilir ve görebilir. Fakat genç kız yüzünü gerçekten görmek isteyen insanın yansımasına bakması gerektiğini anlatmaya çalışıyor. Yani ruha ve gönle bakmanın gerekliliğini vurguluyor. Film boyunca hiç gülümseyen genç kızın aynaya baktığında beliren tebessümünün nedeni bu farkındalıktır.

el-haimoune ağır ve duru bir şekilde ilerlese de insanda farklı bir iz bırakır. bab’azize doğru giden yolda çöldeki işaretleri görmek için izleyiciye bir basamak oluşturken ona tasavvuftaki imgeleri yorumlama gücü de katar. Ayrıca çöl üçlemesi serisinin ana temasında tasavvuf ve islam tarihine vurgular bulunduğu için filmde ki sahnelerde geçen tasavvufa ilişkin remizleride ayrıca okumak gerekir. 

 

Film Künyesi

IMDb: 6.9/10 (161 oy) http://www.imdb.com/title/tt0086934/

1sa. 35dk. – Dram – Fransa

Yönetmen: Nacer Khemir Senarist: Nacer Khemir

 

Filmden Alıntılar (Replikler)

“Bir süredir ölümün elini tutmaktayım.
Fakat hâlâ yapmam gereken bir şey var,
Seni bekliyordum.”
“Beni kınama, kınanmak benden uzaktır.
Allah’ım beni koru, ben yalnızım.
Bu hitabımın hükmünü isteyenler
Okuyun ve bilin ki ben şehidim!” Hallac El-Mansur
“Geçip gidiyorlar!
Gezginlerin hayatı sonsuz bir dolaşmadır.
Kumdan başka bir şey görmezler.
Tozdan başka bir şeye neden olmazlar.”
“- Bize neler öğreteceksin?
– Dilbilgisi, tarih…
– Bahçenin tarihi mi?
– Hayır, ülkelerin.
– Köyümüzün tarihi mi?”
“- Şeyh gezginler kim?
+ Çocuklarımız.
– Ne yapıyorlar?
+ Yalnızca Allah bilir.”
“Belki de mutluluk onlarla yurtları arasında bir engeldir.”
“Lanetle ilgili bir kitabım var.Hayatımı şifresini çözmek için harcadım…Kimse kaderin tecellisini göremeden o kitaba dokunamaz.”
“Yeteri kadar hikayemiz olduğunu bilmiyor musun,
yoksa daha fazlasını mı eklemek istiyorsun?”
“Benim yaşımdaki biri hiçbir yere gidemez.Buralar ölmek için güzel bir yer.”
“Kaderin incittiği bu kimselere karşı anlayışlı ol.
Onları, sonsuzca dolaşan çocuklarının acısıyla başbaşa bırak.”
“Bu unutulmuş yerlerde her şeye çok uzak kaldık.”

“Gezginlerle giden hiç kimse geri dönmez.”

“Geçip gidiyorlar! Gezginlerin hayatı sonsuz bir dolaşmadır.”

“Kumdan başka bir şey görmezler. Tozdan başka bir şeye neden olmazlar.”

“Bilmece… Tek bilmece zamandır.”

“Rüya, rüya olarak kalmalı.”

“Sen de biliyorsun ki kader daima inanca götürür.”

“Her gün kendi yükünü getirir, evladım.”

“Âşıklarımız nereye gittiler? Söyle neredeler! Onları ne kadar da çok özlüyorum. Aralarında bulunmak istiyorum güvende olmamama rağmen. Belki de mutluluk onlarla yurtları arasında bir engeldir. Gözlerin onları görmekle şereflenebilmesi için Nerede olduklarını söyleyemem.”

“Ölüm meleği zamandan hızlıdır.”

“Rabbim! Onlar gibi olmak istemiyorum. Bu kumlarla kaplı çölde sonsuz bir arayış içinde gezerek onların kaderini paylaşmak istemiyorum. Gece gündüz, sürekli dolaşıyorlar. Köy sadece onların dönmelerini bekliyor. Rabbim! Onlar gibi olmak istemiyorum.”

“Gezginlerin arasında, bir daha göremediğimiz oğullarımız, kardeşlerimiz var.
Ölmek onları tekrar görememekten iyi.”

“Ninecim, beni duyabiliyor musun? Köy karmakarışık. Subay ortadan kayboldu. Bizi boyunduruğu altına almak istedi ninecim. Görüyorsun işte, ben bir şey yapmadım. Artık kızmayacaksın değil mi nine? Gidiyorum. Her şeyi hazırladım. Kurtuba’ya gidiyorum. Kurtuba’ya.. Beni erken kaldırmayı unutma ninecim, normalden daha erken. Beni erken kaldırmayı unutma.”

“Ey kavmim! Beni yalnız bıraktınız. Size göre, ölümüm mubahtı. Beni kadere terk ettiniz ve silahlarınızı çektiniz.”

 Filmden Sahneler

Nacer Khemirden Çöl Üçlemesi Söyleşisi (El Haumoine’ye dair) :

“Peki, sizin için çöl ne anlama geliyor?

"Allah'tan başka galip yoktur"

“Allah’tan başka galip yoktur”

Bir tuareg atasözü şöyle der: “bedenler için nice su dolu savanlar, ruhlar içinse nice kum dolu diyarlar vardır.” çöl, hem edebi hem de tecridi bir mekan. Olabildiğince küçük, bir kum tanesiyle; olabildiğince büyük, milyarlarca kum tanesinin birleştiği nadir yerlerden birisi. Aynı zamanda kainatın ölçüye ve kudretine sahip olduğu bir yer. Çöl, arapça bir kelime, aşk şiirinin geçmişindeki mihenk noktalarından biri.

Çöl üçlemesi’ni oluşturan çöl işaretçileri, kayıp güvercin gerdanlığı ve son olarak bab’aziz’de çöl tüm bunların dışında bir yer alıyor. bab’aziz hem orta iran çölünde, anarak yakınlarında, hem de Tunus’ta, Tataouine’de çekildi. çöl bize kendi iklimini de yaşattı, bazen 50°c ile! toprak altındaki düşey bir çukur barakasından sabahın dördünden güneşin 9.30-10 arası doğuşuna kadar dışarı çıkıyorduk, sonra kum öyle ısınıyor, ışık öylesine parlıyordu ki! akreplerin misafirliklerinden bahsetmiyorum bile. Oyuncuların yürümelerinden sonra kumun dokunulmamışlığını yeniden bulamadığımız için sadece tek plan çekimlere yöneldik. Çekim memnun etmediğinde, biraz daha uzakta ayak basılmamış bir yere taşınmak zorunda kalıyorduk. Uzak mesafelerde, İran’da, Tunus’ta ve özellikle dervişlerin son karşılaşmalarının olduğu bam antik kent’indeki bu çekim denemelerinden bahsetmeyeceğim bile. Bu antik kent, üzücü bir depremden birkaç ay sonra haritadan silinmiş. Tunus’ta da korba, yazd, walad sultan ve tataouine’de çeşitli çekimler yaptık. aynı planda tunus’ta bir karakter sarayda olup, pencereden baktığında -iran’daki- bir manzaraya hayran kalıyordu. Bu tip yolların hiçbir açıklaması yok fakat bu daha çok fransız-tunus-iran ortaklığındaki bütçeden kaynaklandı. Ama tüm bunlar yine de bab’aziz’in konusundan çok sınırlarının çizilmesine yardımcı oldu. bab’aziz bütün arap-müslüman dünyasını kuşattı ve bu dünya tunus sarayı’nın penceresiyle iran coğrafyası arasında bir hareket alanı. bana göre yaşadığımız dünya bir ayet gibidir: zamanla mekanın baktığımız nokta ile bakılan nokta (mekan-zaman ki buna bazen bakış açısı denir) arasında konumlanmış olduğu sinema düşüncesi üzerinde durursak, yaşamın da sinemadaki bir film olduğunu pekala söyleyebiliriz.

Çöl Üçlemesinin 2. bölümü olan Güvercinin Kaybolan Gerdanlığı için burayı : http://www.yasamaugrasi.com/kultursanat/guvercinin-kaybolan-gerdanligi-tawk-al-hamama-al-mafkoud-1991.html

Çöl Üçlemesinin 3. bölümü olan bab’aziz için burayı : http://www.yasamaugrasi.com/kultursanat/sinema/bab-aziz-ve-nacer-klahmir-2.html ziyaret edebilirsiniz.

Share.

About Author

Bir Cevap Yazın

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

fuck you google, child porn fuck you google, child porn fuck you google, child porn fuck you google, child porn